Bericht van de Mannetjesputters

Het is al weer 15 jaar geleden dat een aantal leden van onze club een eigen golfclubje opgericht heeft onder de naam “De Mannetjesputters”. Volgens Van Dale is een mannetjesputter “een sterke vent” die ook “een stevige borrel verdragen kan”.

Maandelijks doorkruist een 15 tal golfers de Benelux om hun kunsten te vertonen op heel mooie golfbanen. Het golfspel wordt steeds afgesloten met een culinaire maaltijd meestal op het terras van de betreffende baan. We hebben namelijk altijd mooi weer.

Een jaar geleden heb ik de eer gehad geïnviteerd te worden met als resultaat mijn toetreding tot dit elite gezelschap. Ik moet zeggen dat ik hier tot op heden geen moment spijt van heb gehad.

Heerlijk een dag, de woensdag, optrekken met Ton, Luc, Ben, Kees, Lupo, Cor, Jaap, Ruud, Frank, Bas, Theo, Alex, Peter en Leen. Bezielende leider van de club is Peter. Hij weet steeds weer de mooiste banen vast te leggen.

De dag begint met koffie en taart waarbij er door het trekken van speelkaarten een flight indeling tot stand komt inclusief het verdelen van de buggy’s. Er zijn erbij die proberen hierbij te sjoemelen, maar dat lukt uiteraard niet bij strenge Peter. De maaltijd na afloop  wordt opgeluisterd met de prijsuitreiking aan de drie beste spelers van die dag , altijd weer een zeer spannende aangelegenheid.

Eenmaal per jaar spelen we twee dagen achtereen. Dit jaar verbleven we in Herkenbosch waar we op woensdag speelden, de overnachting was in het schitterende Kasteel Daelenbroeck en de dag erop golfden we in Duitsland op een wel heel bijzondere baan, op de streng beveiligde Javelin Kaserne.

Peter, na een enerverende nacht, in volle concentratie bij zijn afslag op deze militaire baan van de Britten.

Het clubhuis is typisch Engels, waar we in de pub onze wedstrijddag hebben afgesloten met een drankje. Na een snelle douche togen we weer naar het Rotterdamse om te eindigen bij Kaat Mossel, waar de mosselen op ons lagen te wachten die heerlijk smaakten tijdens de prijsuitreiking. De prijzen mocht ik deze keer aan Kees, Ben en gast Aad uitreiken.

Uiteraard staat de gezelligheid voorop, maar het steekt wel dat  Peter en Ben wel erg veel in de prijzen vallen. Ondergetekende heeft zich voorgenomen er alles aan te blijven doen om deze hegemonie een halt toe te roepen. Hij weet zeker dat de andere 12 er precies eender over denken. Een eerste aanzet hiertoe is al gezet tijdens deze twee golfsessies met een uitblinkende Ruud, winnaar van de woensdagsessie.

Een prangende vraag na dit zeer geslaagde “uitje” blijft waarom Peter midden in de nacht, slechts gekleed in boxershort, op het parkeerterrein van Kasteel Daelenbroeck ronddoolde.

U weet nu waarom er een aantal trouwe clubleden helaas soms enkele herendagen moet laten schieten.

Met een sportieve golfgroet,

Dick Luijendijk, mannetjesputter