Vogelhuisjes door het Vak College Hillegersberg

De golfbaan aan de 's Gravenweg in Capelle heeft buiten de golfers veel plaats voor vogels en ander klein wild.

's Avonds, als de mens verdwenen is, nemen zij weer bezit van het Eldorado. Er leven echter ook kwaadaardige beesten die zich, in hun jeugd, tegoed doen aan het gras van de greens, de plek op de baan waar de vlag staat. Deze greens worden door de greenkeepers met veel zorg behandeld en kort gehouden. Hier ligt het allermooiste gras.

Juist daarvan smullen de engerlingen, rupsjes die later rozenkever, junikever of meikever worden.

"Gelukkig zijn ze een feestmaal voor de spreeuwen", zei Sander Elzerman, lid van Natuurvereniging IJsselmonde. Sander was door de club uitgenodigd om over de vogels op de baan te vertellen en te beraden over hun behuizing. De ijsvogel bv moet een aarden wal hebben met enige gaten.

Maar eerst het probleem engerlingen. Er zijn spreeuwen huisjes nodig en hoe moeten deze hangen?  Sander leerde, "de opening naar het oosten, tegen de warmte en wat takjes in de buurt voor de kleine vogeltjes".

Op pad, wie zou dat kunnen maken?

Het Vak College Hillegersberg bracht uitkomst.
Na ons verzoek zijn de leerlingen van klas 1 en 2, in de leeftijd van 12 tot 14 jaar, geïnspireerd door hun leraar Edgar Riegman, aan de slag gegaan. Allen kregen een theorie opdracht over tuinvogels in Nederland, waarbij zij een plaatje van de vogel met zijn naam, nestkast en een bouwtekening van de nestkast moesten opzoeken op internet. De leerlingen uit klas 1 komen net van de basisschool en hebben nog niet zoveel ervaring.

Zij hebben het vogelhuis in de vorm van een bouwpakket gehad, die zij samen met een medeleerling in elkaar hebben getimmerd. Dit is ook goed om de samenwerking te bevorderen. De tweede klas leerlingen moesten in tweetallen een bouwtekening uitzoeken en een houtstaat maken (lijst met afmetingen van de planken) de grote stukken zijn door de vrijwilliger en de docenten gezaagd op de formaatzaag, waarna de leerlingen ze op maat moesten maken.

Na montage van alle onderdelen moest er flink geschuurd worden, in de grondverf gezet en 2 x afgelakt.

18 vogelhuisjes, stoer, stevig, groen of blauw, versierd met school en golfbaan logo hangen nu. De spreeuwenouders maken er dankbaar gebruik van en smullen van de engerlingen!

De golfclub is heel blij met deze aanschaf en geniet van de nu weer mooie greens. Om dit te vieren heeft zij woensdag 7 juni de leerlingen en hun docenten ontvangen voor een golfles en natuurlijk een bezoek aan het clubhuis.

Er blijven meer wensen, misschien in de toekomst nog meer samenwerking?

Maar eerst verhuist de school naar een schitterend nieuw pand op de Argonautenweg te Hillegersberg.