Verslag Strokeplay Clubkampioenschappen 2019

Strokeplay Clubkampioenschappen 2019

De Strokeplay Clubkampioenschappen vonden dit jaar plaats op 7 en 8 september. De spelvorm is strokeplay zonder handicapverrekening en alle wedstrijden zijn qualifying. Vanaf dit jaar spelen de dames 2 rondes in plaats van 3, 1 op de zaterdag en de finaleronde op zondag. De heren spelen 3 rondes in plaats van 4, 2 op de zaterdag en de finaleronde op zondag. Daarmee leek het op papier een minder zware wedstrijd dan in de voorafgaande jaren, maar de weergoden deden er alles aan om er toch een loodzware wedstrijd van te maken. Zaterdagochtend trok de ene bui na de andere over Capelle. Daarna knapte het weer op en dat was ook gelijk te zien aan de scores.

Bij de dames was de strijd om de 1e plaats niet echt spannend. Ook dit jaar was Coos Erdman (hcp 6.2) dé favoriete en zij heeft het weer waar kunnen maken. Coos won beide rondes overtuigend en werd daarmee wederom Strokeplay Clubkampioen met 155 slagen over 36 holes (76 en 79). Bovendien verlaagde zij haar handicap naar 5.9.

Anneloes Hollman (hcp 8.5) werd 2e met 174 slagen over 36 holes. Opmerkelijk was de prestatie van Jacqueline van den Berg (hcp 16.7). Als de op één na hoogste handicapper van de deelnemende dames werd zij 3e met 176 slagen over 36 holes en verlaagde haar handicap naar 15.8.

De wedstrijd van de heren was heel spannend. Dit jaar hebben 36 heren ingeschreven, waaronder 20 single handicappers (!) en er waren meerdere  kanshebbers voor de felbegeerde trofee. Door blessureleed konden 3 heren niet starten en uiteindelijk gingen 33 deelnemers aan de start.

Ayrton van der Reest (hcp 1.3) kon na een lange uitschakeling door een ernstige blessure eindelijk weer meespelen; in de finale op zondag speelde hij de beste ronde van de hele wedstrijd met 70 slagen en werd daarmee in totaal 4e met 228 slagen over 54 holes. Bij de heren wisten overigens maar 2 deelnemers hun handicap te verlagen, namelijk Johnny Zhang en Marc Laubscher. Zij eindigden op de 5e respectievelijk 6e plaats.

De strijd om de plaatsen 1, 2 en 3 ging tussen Justin Stuijt (hcp 1.8), Gavin Baptiste (hcp 2.7) en Steven Klinkenberg (hcp 4.5). De eerste 2 rondes werden gewonnen door Gavin, maar de 3e ronde ging naar Ayrton. Justin speelde het meest constant, hij werd 3 keer 2e en won de wedstrijd uiteindelijk met 220 slagen over 54 holes (76, 71 en 73). Hij mag zich – voor het eerst – de Clubkampioen Strokeplay noemen.

Gavin werd 2e met een totale score van 224 slagen over 54 holes (75, 71 en 78). Steven eindigde op de 3e plaats met in totaal 225 slagen over 54 holes (78, 73 en 74).

Alle winnaars van harte gefeliciteerd!

Wij kijken terug op een mooi weekend met dank aan alle deelnemers. Ook dit jaar was de sfeer geweldig. Na de serieuze strijd werd het heel gezellig op het terras.

De wedstrijdcommissie