Aanpassingen in de baan

fotos Carin de Vaal P1010185 22

Bericht van de Baancommissie

Beste leden,

Hierbij willen wij u graag informeren over een aantal aanpassingen in de golfbaan die wij hebben gedaan tijdens de gedwongen sluiting. Wij denken dat dit een structurele verbetering van de baan is die zorgt voor meer speelplezier.

1. Ophogen en herstellen van paden

Hiermee waren we al begonnen voordat de baan dicht ging en velen van u hebben dit dus al kunnen zien. De natste en meest kwetsbare paden rondom tees en greens hebben we opgehoogd en voorzien van ‘matten’ gevuld met grind. Deze plekken, waar vaak geen andere looproute mogelijk is, zijn hiermee droger geworden zodat u zonder kuilen en modder verder kunt.

2. Speelvolgorde

Alhoewel de feedback op onze golfbaan in het algemeen positief is, horen we nog al eens dat de tweede negen holes en vooral holes 12 tot en met 16 als minder leuk wordt ervaren. Eerst drie korte par 4s achter elkaar en dan twee (zeer) lange par 3s, ook nog eens allemaal parallel aan elkaar lopend. Bij veel spelers is dit deel van de baan ook wel bekend als de Capelse ‘heen en weertjes’. Wij hebben hier het volgende op bedacht:

Hole 12 en 13 blijven hetzelfde. Maar in plaats van dat u daarna naar de huidige hole 14 gaat – dus nog een korte par 4 – loopt u in de nieuwe situatie door naar wat nu hole 16 is, een par 3 dus. Vervolgens volgt de signature hole van de baan – nu 17, in de nieuwe situatie wordt dat hole 15. Dan, de nieuwe hole 16 wordt de oude hole 14 en de nieuwe hole 17 wordt de oude hole 15. Via een nieuwe looproute waar vroeger de linker greenside bunker van 15 was, loopt u vervolgens richting hole 18 die niet verandert en de slothole blijft om weer uit te komen bij het clubhuis. Samenvattend:

Per salso denken wij dat deze speelvolgorde meer afwisseling geeft tussen de par 3 en 4 holes en de dogleg hole ‘15 nieuw’ het ritme van de heen en weertjes wat breekt. De totaal te lopen afstand tussen de holes neemt eigenlijk niet of nauwelijks toe.

3. Hole 16 nieuw

De oude hole 14 werkt gekenmerkt door een zeer smalle doorgang tussen de twee vijvers links en rechts in de fairway. Voor de meeste spelers was het niet mogelijk of te riskant om met de afslag voorbij het water te komen, een soort ‘gedwongen lay-up’ dus.

In de nieuwe situatie hebben we de waterpartij aan de rechterkant groter gemaakt maar die aan de linker kant juist aanzienlijk kleiner. Dit geeft veel meer spelers de mogelijkheid om meer lengte te maken vanaf de tee en dus een korter tweede shot over te houden naar de goed beschermde green.

Oud                                                                                 Nieuw

De green in de nieuwe situatie ligt dichter op het water en meer naar rechts. Verder is de rechterbunker tussen water en green verdwenen en komt het water hier meer naar binnen vanaf rechts.

Behalve dat we denken dat de hole zo leuker is, meer keuze geeft vanaf de tee en een betere ‘risk-reward’ heeft, is het ook een voordeel dat de spelrichting van het tweede shot in de nieuwe situatie meer van links naar rechts is en er naar verwachting minder ballen terecht komen in de tuinen links van de green wat de veiligheidssituatie voor de omwonenden vergroot.

Namens de Baancommissie,

Peter de Munnik, Paul Hollman en Rob Peekstok