Afstandspalen

afstandspaal

Local rule 3

Afstandspalen zijn geplaatst om spelers te helpen bij het bepalen van de afstand tot de green. Regel 3 van onze plaatselijke regels is duidelijk: deze palen mogen niet worden verwijderd en spelers mogen ze ontwijken tijdens het spelen.

Toch zijn er golfers die zich niet aan deze regel houden en vinden dat deze palen in de weg staan en besluiten ze te verwijderen.

Regel 3 van onze plaatselijke regels luidt:

Palen: Afstandspalen en palen die hindernissen of GUR markeren zijn vaste obstakels. De belemmering mag worden ontweken volgens Regel 16. Deze palen mogen beslist niet worden verwijderd. Out of bounds palen mogen niet zonder straf worden ontweken en mogen niet worden verwijderd.

Toelichting:

Er is soms wel enige discussie over dit onderwerp en je vindt, her-en-der, inderdaad ook wel golfbanen waar je de palen wel mag verwijderen. Op die golfbanen waar je de palen wel mag verwijderen hebben ze voorzieningen gemaakt die het verwijderen van de palen eenvoudig maakt (ze zijn bv in een schacht geplaats) en daarmee zijn het losse obstakels geworden die je mag verwijderen. Losse obstakels zijn obstakels die kunnen worden verplaatst zonder onredelijke inspanning en zonder de baan te beschadigen. In alle andere gevallen zijn palen vaste obstakels die je niet mag verwijderen.

Op onze club komt het, door de drassige grond, wel voor dat je, ook zonder onredelijke inspanning, de paal kan verplaatsen maar in bijna alle gevallen zal je daarbij toch de baan beschadigen en kan je de verwijderde paal niet op dezelfde manier terug plaatsen.

Om het volstrekt duidelijk te maken hebben we daarom, om de baan te beschermen, een lokale regel die het verplaatsen van palen verbiedt.

Voor het ontwijken van obstakels zie: Regels 16 van de R&A

Regel & Handicap Commissie