Verslag Matchplay Clubkampioenschappen 2019

Spannende Matchplay Clubkampioenschappen 2019

De laatste rondes van de Matchplay Clubkampioenschappen 2019 werden dit jaar op zaterdag en zondag 27 en 28 juli gespeeld. In de week vóór de finales was het hele land in de ban van de extreme hittegolf met ongekende warmterecords. Gelukkig zou daar in het weekend een eind zou komen, maar ja, je weet dat voor afkoeling regen nodig is en dat je met onweer te maken kan krijgen.

En inderdaad, de achtste finale van de heren zou op zaterdag om 8.00 uur van start gaan en toen trok een felle onweersbui over Capelle. Gelukkig viel het allemaal mee en met een beetje vertraging konden de heren beginnen. Verder hadden wij veel geluk met het weer. Op zaterdag bleef het verder droog, de onweersbuien trokken allemaal ten zuiden van Capelle langs. Op zondag regende het in de ochtend, maar gelukkig zonder onweer en voor de finales op zondagmiddag werd het droog.

40 heren deden er dit jaar mee en dat betekende dat er twee voorrondes gespeeld werden. Zoals gebruikelijk bij clubkampioenschappen werden alle wedstrijden zonder handicapverrekening gespeeld. 16 heren gingen door naar de achtste finale en de kwartfinale op de zaterdag. Het was al een hele prestatie om zo ver te komen aangezien er 21 (!) single handicappers meededen.

4 heren gingen door naar de halve finale en de finale op zondag: Rogier Mol, Bart Meijer, Johnny Zhang en William van Rooij streden om de titel. Uiteindelijk speelden Johnny en Bart zondagmiddag om de 3e plaats. Bart, met hcp 3.4 als 4e geplaatst, speelde een mooie ronde, maar Johnny met hcp 5.3 als 10e geplaatst, speelde de sterren van de hemel en won overtuigend.

Rogier (hcp 0) en William (hcp 4.4) streden om de titel. Gezien het verschil in handicap werd Rogier als de grootste kanshebber beschouwd, maar William zorgde voor een heel spannende finale. Hij vocht lang tegen een achterstand, maar wist zich heel knap terug te knokken en na hole 17 stond het all square. Op hole 18 viel uiteindelijk de beslissing op de green. Rogier won de hole en daarmee het kampioenschap en William werd 2e.

Dit jaar deden slechts 8 dames mee met de clubkampioenschappen, maar hulde voor de dames die wel ingeschreven hebben. Matchplay is een bijzonder spelletje en soms kan het heel verrassend verlopen, maar je weet ook dat doorgaan naar de finale eigenlijk alleen voor de twee deelnemende single handicappers is weggelegd. Elly van der Noordt (hcp 14) en Judith Rutteman (hcp 17.8) speelden zondag om de 3e plaats. Judith nam de leiding, maar Elly wist toch nog weer terug te komen. Uiteindelijk gaf Judith de overwinning niet meer uit handen en werd 3e.

De finale bij de dames ging tussen Coos Erdman (hcp 6) en Monica Krouwer (hcp 7.2), als 1e respectievelijk 2e geplaatst. Coos en Monica zijn teammaatjes in ons eerste dames seniorenteam, kennen elkaar heel goed en vinden het altijd een feestje om met elkaar en ook tegen elkaar te spelen. Ook dit werd een spannende wedstrijd, het ging lange tijd gelijk op tot het net even iets minder liep bij Monica en Coos zoals wij dit van haar kennen, stabiel bleef spelen. Coos verdedigde haar titel succesvol en Monica eindigde als 2e.

Alle winnaars van harte gefeliciteerd!

Wij kijken terug op een geweldig weekend met dank aan alle deelnemers, onze greenkeepers die ondanks hitte en droogte weer voor een baan in perfecte conditie hebben gezorgd en ook het team van ons restaurant Mulligan. Wij hebben mooie sportieve prestaties gezien en alles verliep in een gemoedelijke en zeer gezellige sfeer.

De wedstrijdcommissie