Baancommissie

De Baancommissie is verantwoordelijk voor de baan in de ruimste zin. Wat de werkzaamheden betreft is er natuurlijk het jaarlijkse snoeien van bomen en struiken. Een baan als die van ons, die behoorlijk volwassen is, moet op een goede manier worden bijgehouden. Wij prijzen ons gelukkig met de aanwezigheid in de Baancommissie van mensen die daar vanuit hun werkzame leven een uitstekende kijk op hebben. Het jaarlijks terugkerende bestrijden van de madeliefjes wordt voortvarend opgepakt.

De greens worden jaarlijks doorgezaaid met als doel de greens bestendiger te maken tegen ziektes. Dat het beleid op het juiste moment komt, wordt steeds duidelijker. De overheid heeft zich voorgenomen om in 2017 alle bestrijdingsmiddelen te verbieden. Dat heeft grote consequenties voor de golfclubs. Hopelijk worden de krachten voldoende gebundeld om te realiseren dat er toch nog wat speciale maatregelen worden toegestaan.

Capelse Golfbaan collage 2016

In de afgelopen periode zijn de fairways van hole 6 en hole 10 opgehoogd. De gele tee van hole 6 en beide tees van hole 10 zijn gerenoveerd. De gele tee van hole 14 is weer recht gezet en er zijn verschillende natte plekken voor de greens ontwaterd.

De greens van een golfclub zijn de duurste stukjes grond van de baan. Daar wordt dan ook door de greenkeepers erg veel zorg aan besteed. De snelheid, de lijn houden, de vlakheid en de betrouwbaarheid zijn dan ook voortdurend onderwerp van gesprek bij de spelers en speelsters. Gelukkig vaak in positieve zin, maar soms ook niet. Om dat “soms ook niet” wat terug te dringen, is besloten om de greens vaker te gaan rollen. Na het rollen zijn ze gelijk al vlakker en op de langere termijn blijven ze dat ook.

Om ervoor te zorgen dat ook onze handicart- gebruikers zo lang mogelijk door kunnen spelen bij slechte weersomstandigheden zijn bestaande paden uitgebreid met nieuwe gedeeltes. Op die manier zijn de holes 3 t/m 11 bijna het hele jaar voor hen bespeelbaar als de baan open is.

Het vele werk dat de leden van de Baancommissie samen met de greenkeepers verrichten, zorgt er voor dat we kunnen spelen op een goed verzorgde baan.