Bijen op de Capelse Gofbaan

Sinds lange tijd is Nick van Ham lid op onze golfclub. Hij is naast golfer een gediplomeerd hobby-imker, welke hobby hij vanuit de tuin van zijn woonhuis bedrijft. Recent kwam hij met het idee om één of twee bijenkasten op onze baan te plaatsen omdat die locatie zich daar, om een aantal reden, heel goed voor leent.

Na overleg met het bestuur en de greenkeepers ( onze hoofdgreenkeeper Thijs bleek hier trouwens ook het e.e.a. van te weten) is besloten hier gevolg aan te geven. Daarbij is wel duidelijk afgesproken er op geen enkele wijze sprake van overlast mag zijn. Zo wel, wordt de kast(en) direct verwijderd.

Na enig rondlopen denken wij een uitermate geschikte plek op onze baan te hebben gevonden, te weten achter het verste hek van de driving-range vóór de daar aanwezige vijver. Hier komt normaliter geen golfer noch een golfbal, terwijl de kast(en) -op enige afstand- wel zichtbaar zijn. Bijen hebben een vast uitvlieg- en aanvliegrichting en dat gaat daar perfect, zodat de kans op overlast minimaal is. (Zie foto)

Gedurende een jaar kan een bijenkast zo’n 20 á 30 kilo natuurhoning opleveren, met de nadruk op natuur want ik kan u verzekeren dat dit nog aanzienlijk lekkerder smaakt dan het spul uit de buurtsuper. De bedoeling is dat deze honing straks bij de receptie in kleine potjes, onder eigen label, gekocht kan worden, dan wel bijvoorbeeld voor prijsjes kan worden gebruikt.

Bijen zijn voor onze natuur belangrijker dan menigeen zich wellicht bewust is. Het zijn daarnaast heel interessante beestjes waar héél veel bijzonders over te vertellen is. Nick zal dat bij een geschikte gelegenheid graag doen.

Peter de Munnik (baancommissaris)