Lezing Prof George Maat - Hoe lang nog?

Op initiatief van de Commissie Een Leven Lang Golf en in samenwerking met de Clubhandicapcommissie zal op maandag 9 oktober om 18:00 uur wederom een lezing worden georganiseerd, die toegankelijk zal zijn voor alle leden. Gevolgd om ongeveer 19.00 u door een eenvoudige doch voedzame maaltijd (€ 17,50).

Golfclub Capelle maandag 9 oktober 2017 om 18.00 uur:

Hoe lang nog? De lichaamslengte van de Nederlander.

Voor het digitale aanmeldingsformulier - klik hier

Het zal u niet zijn ontgaan: de Nederlanders zijn lang, langer dan bijna alle andere mensen op de wereld. De Nederlandse mannen zijn echt de langste. De dames doen het met wat minder centimeters en moeten slechts de Letse vrouwen boven zich dulden.

U zult er meer over horen van George Maat, een gerenommeerd anatoom en forensisch/archeologisch antropoloog.

U bent allen van harte welkom!

Het CV van George Maat en een korte inhoud van zijn voordracht leest u hieronder.

Curriculum Vitae George J.R. Maat

George J.R. Maat studeerde Geneeskunde in Leiden. Na zijn promotie in 1974 was hij als anatoom werkzaam aan de Universiteiten van Suriname, Leiden, Koeweit, Utrecht en wederom van Leiden (LUMC). Zijn onderzoeksterrein is de forensische en archeologische anthropologie.

Hij was als kernlid van het Rampen Identificatie Team o.a. werkzaam bij de vuurwerkramp in Enschede (2000), de tsunami-ramp in Thailand in 2004/5 en bij vier luchtvaartrampen, waaronder de MH17 ramp in de Oekraine. Hij was betrokken bij onder andere: de Spitsbergenexpeditie in 1980 (walvisvaarders en scheurbuik), de Failaka-opgravingen in de Perzische Golf in 1986-1990 (soldaten van Alexander de Grote), het grafkelderonderzoek te Breda in 1996 (de eerste Nassaus in de Nederlanden), de Willem Barentsz expedities in 1996 en 1998 (zoektocht naar het graf van Willem Barentsz) en het onderzoek naar de gezondheidstoestand en lichaamslengte van Nederlanders sedert de jaartelling.

Van 2007 t/m 2016 was hij tevens Honorary Professor aan de Universiteit van Pretoria en sedert 2012 is hij gasthoogleraar in Kathmandu.

Hoe lang nog? De lichaamslengte van de Nederlander.

George J.R. Maat

Vrijwel elke Nederlander is zich bewust van het feit dat de jongste generatie mannen en vrouwen gemiddeld langer is dan de generatie van hun ouders, die weer langer is dan de generatie van hun grootouders. Kortom, we worden (met z'n allen) almaar langer. Hoe lang zal dat nog doorgaan?

Om enig inzicht te krijgen in dit verschijnsel moeten we terug in de tijd. Werden we door de eeuwen heen altijd al langer? En zo ja, waar zou dit mee samen kunnen hangen? In Nederland kan dit worden bestudeerd omdat we over veel gegevens beschikken ten aanzien van de lichaamslengteontwikkeling van de Nederlandse man gedurende de afgelopen 2000 jaar. Overigens is dezelfde ontwikkeling waarneembaar bij de Nederlandse vrouw, maar daarover zijn  minder gegevens voorhanden. Dit laatste hangt samen met het feit dat de afgelopen twee eeuwen de man wel, maar de vrouw niet, ter keuring voor militaire dienstplicht of voor stadswachtdienst onder de wapenen werd geroepen. Bij die keuringen werd onder andere de lichaamslengte gemeten. De ontwikkelingen zullen dan ook alleen aan de hand van mannelijk anatomisch materiaal worden bekeken.