Interview met onze nieuwe voorzitter

Onze nieuwe voorzitter André Korenhof was op 25 mei aanwezig bij een zeer geslaagde en geanimeerde commissies/besturendag. Een mooi moment voor de aanwezigen voor een (hernieuwde) kennismaking met hem, voor zover dat al nodig was, en een goede plek voor een kort interview.

André Korenhof in het kort
André werd in januari 2006 lid van onze vereniging. Al vrij snel trad hij toe tot de wedstrijdcommissie, was vorig jaar voorzitter van de golfweekcommissie en is sinds november 2012 lid van het bestuur. Hij typeert zichzelf als sportief geen uitblinker, ook niet in de golfsport, maar vindt het heel leuk en doet graag overal aan mee, een verenigingsmens. Is nog actief werkzaam en heeft bestuurlijk heel veel gedaan, zowel op sportief, maatschappelijk en zakelijk gebied.

Wat is jouw beeld van onze vereniging
Ik vind Capelle een wereldclub. Ik was hiervoor lid van IJsselweide en Golf Vereniging Nederland en samen met Annelies heb ik zeer bewust rondgekeken: waar gaan we golfen, op welke club willen we lid zijn. We hebben allerlei banen en verenigingen bezocht. En dan kom je hier en is er een heel markant verschil met veel andere banen: de rust, het plezierig verkeren met mensen, geen gehijg. Dat heeft voor ons de doorslag gegeven; dat is een club waar we ons thuis willen gaan voelen.

Na een wachtlijstperiode en de “ballotage” zijn we sinds 2006 lid. Als je de uitnodiging aanneemt om dingen te delen, is dit een heel plezierige vereniging. Dat merk je ook aan de nieuwe mensen die hier binnenkomen. Het meest frappant is, dat is er altijd wel iemand naar je toekomt die aan je vraagt: wat kom je doen en wat leuk dat je hier bent. Dat is een club waar ik bij wil horen en er mijn steentje aan wil bijdragen om mee te helpen om dingen verder  ontwikkeling te geven.

Wat waren je overwegingen om voorzitter te worden
De mainstream van deze vereniging (en dat is heel bijzonder) is, dat iedereen er mee bezig is. Iedereen zit er met hetzelfde doel. Dat is heel boeiend en heel erg de moeite waard.
Voor mij is dat een van de drijfveren om voorzitter te worden. Ik ben er voor gevraagd, ik heb er goed over nagedacht en we gaan kijken wat het wordt. Ik zie wel wat op mijn pad komt, maar het allerbelangrijkste is: het gaat om de club, de vereniging en wie daar vóór gaat staan krijgt problemen met mij.

Zijn er voor jou speciale topics in het bestuurlijke werk
We hebben veel commissies die ieder veel werk op hun terrein doen. Als we dat kunnen samensmeden tot een groter geheel, als dat lukt - en er is geen reden om te denken dat dat niet lukt - dan heb je hier een toekomst liggen, waar de hele golfwereld een voorbeeld aan kan nemen. Ik wil er een lans voor breken dat de commissies tot een nog beter samenspel met elkaar komen. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Commissies zijn heel belangrijk voor een club: ze kunnen zo'n club maken en breken. Het doel is dat ze elkaar beter begrijpen. Ieder doet fantastische dingen: haal daar het positieve uit.

Het is ook heerlijk om de jeugd hier zo enthousiast door de baan te zien gaan. De vereniging wordt door zoveel mensen gedragen. De manier waarop: dat is ons ding. Waar vind je dat je in een stadsagglomeratie kunt lopen in een oase van rust en in plezierig gezelschap. Dat is een luxe die niet te beschrijven is. Het bestuur gaat daar echt voor! We hebben het geluk dat we een baan in eigen beheer hebben en niet te afhankelijk zijn van de commercie.

We zitten hier op rozen. Die rozen kosten wel geld en natuurlijk is daarvoor voldoende geld nodig; daar moeten en kunnen we met zijn allen wat aan doen. Bijvoorbeeld de aspirant leden; daaronder zijn er veel die we graag willen hebben en die hier ook graag lid willen worden. Slagen we daarin, dan komen we weer aan voldoende voeding om de toekomst met nog meer vertrouwen tegemoet te treden.

En: be good and tell it. We hebben heel veel leden die begaan zijn met deze club, ieder vanuit zijn of haar visie. Het is dramatisch wanneer je als bestuur (en datzelfde geldt voor de commissies) bij hun opmerkingen de houding zou hebben: 'we worden aangevallen'. Integendeel, we moeten er ons voordeel mee doen. We moeten ook veel meer vertellen, waar we mee bezig zijn en wat we gaan doen.

Tot slot
We hebben alle ingrediënten op tafel liggen om onze golfclub nog meer tot een unieke hit te maken. Wij zijn een verenigingsbaan met voor iedereen een plek. Dat totaal maakt het een positief bijzonder geheel. Ik heb me voorgenomen om me daarvoor in te spannen en met ons goed samenwerkende bestuur, een excellent secretariaat, zoveel enthousiaste vrijwilligers en betrokken leden en last but not least onze verdere professionele bemensing (hole 19, pro’s, caddiemaster/shop en die o zo belangrijke greenkeepers) kan ik niet anders denken dan: succes verzekerd!.