Rijnmond Region Trophy 2014

“Het gaat goed met golf en met de Rijnmond Region Trophy in het bijzonder!”

QOUTE^^

Ja, het gaat goed. We zijn een golfvereniging, dat is wat we doen en waar het uiteindelijk om gaat.

Golf is de bindende kracht, niet bridge of wijnproeven of naderhand lekker borrelen en dineren, zaken die er overigens zeker bij mogen  maar primair is golf ….  zoals het ooit bedoeld is.

Golf, de erfenis van de historische, Schotse- dan wel Hollandse herder die met een van een boom gevallen tak, sterk gelijkend op een huidig 7-iron, eikeltjes in een konijnenhol trachtte te slaan omdat hij de dag anders toch in volledige ledigheid door zou moeten brengen. We praten over de competitieve, allesoverheersende wedstrijdsport die heel wat dagen euforisch kan maken maar ook volledig kan verrampeneren. Waarbij bijna altijd de hoofdreden het “onvoorspelbare” resultaat van een ronde golf is, hetgeen voor ons allen inmiddels géén verrassing meer kan zijn.

Eén van de hoogtepunten in het jaar naast de uiteraard belangrijke, bekende clubwedstrijden mag  sinds vele jaren de “Rijnmond Region Trophy” genoemd worden.

Een over drie dagen, gespreide wedstrijd tussen drie regionale golfclubs t.w. Golfclub Kralingen, Golfclub Oude Maas en Golf- & Country Club Capelle aan den IJssel. De spelvorm is “Strokeplay” maar eigenlijk toch ook weer niet helemaal. Een hoge mate van collectieve rivaliteit doet je een beetje denken aan “Matchplay” en dan schiet acuut de gedachte aan een bescheiden ‘’Ryder Cup-je” door het hoofd.

Twaalf, veelal wisselende spelers/speelsters per club per speeldag, spelen hun ronde op de drie betrokken golfbanen en brengen hun scores binnen. Naarmate de derde dag nadert tekent zich meestal al een eindresultaat af maar de ervaring leert dat ook dan nog niets zeker is. Prestaties leveren is de sleutel tot succes. In de buurt of beter dan de individuele handicap spelen is noodzakelijk. Individuele scores die gezamenlijk het resultaat bepalen. Goed geprepareerde courses leveren eveneens een aanzienlijke bijdrage aan de golfbeleving en bewijzen hiermee onontbeerlijk te zijn.

Vorig seizoen (2013) is de Rijnmond Region Trophy door G&CCC binnengesleept. Na lange tijd lukte het om Oude Maas en Kralingen voor te blijven. Dit jaar (2014) op 12 Oktober jl. hebben wij prolongatie bewerkstelligd. We zitten in de lift! De Trophy blijft waar ze is, in onze prijzenkast.

Dit wapenfeit vond plaats aan het einde van het lopende seizoen maar aan het begin van het met rasse schreden naderende  competitieseizoen. Een mooie start dus en het zet de verwachtingen op scherp. Met betrekking tot het prestatieve golf (competitie op alle niveaus) liggen er momenteel aanzienlijke uitdagingen die maximale inzet vereisen. In de winter trainen en dan in April de competitie, het komt er weer aan. Zo omstreeks Augustus 2015 nog ver weg natuurlijk opent de inschrijving voor de volgende editie van de Rijnmond Region Trophy en bij deze is de oproep aan eenieder om zich in te schrijven en voor te sorteren voor zijn of haar kwalificatie.

Proficiat aan de deelnemers en hopelijk tot de volgende editie van ons Ryder Cup-je !

Willem Wijnveldt