Nieuwe Course Rating Capelse Golfbaan

Op maandag 15 mei 2017 zal de NGF de Capelse Golfbaan opnieuw gaan ‘raten’.

De Course Rating geeft de relatieve moeilijkheidsgraad aan van een baan. Dit is belangrijk om de playing handicap van een speler voor een bepaalde golfbaan vast te kunnen stellen.

Periodiek worden alle golfbanen ingemeten door de NGF en dit jaar is onze baan aan de beurt. Mocht u dus allerlei merktekens in de baan zien staan en mensen met meetinstrumenten door de baan zien lopen dan weet u waarom.

Het kan zijn dat het aantal slagen dat u op basis van uw handicap krijgt wijzigt als de meting anders uitvalt dan de afgelopen keer, maar het is ook goed mogelijk dat er niets verandert. Daarnaast kan de stroke index van de verschillende holes mogelijk ook tegelijkertijd worden aangepast.

Een team van de NGF zal onze golfbaan op maandag 15 mei a.s. bezoeken voor de bepaling van de nieuwe Course en Slope Rating. Voor de uitvoering van hun werkzaamheden zullen de 1e negen holes in de ochtend gesloten zijn. In de middag zij de 2e negen holes gesloten.

Wat houdt Course en Slope Rating van een baan in?

Elke golfbaan heeft een NGF Course en Slope Rating voor dames en heren. De rating is vastgesteld voor de scratchspeler (speler met handicap 0) en staat bekend als Course Rating.

Er is ook een rating voor de bogeyspeler, de Bogey Rating.
Deze Bogey Rating wordt niet gepubliceerd, maar wordt gebruikt om een Slope Rating vast te stellen. De Slope Rating is een evaluatie van de relatieve moeilijkheidsgraad van een baan voor spelers, die geen scratchspeler zijn.

De NGF Course en Slope Rating worden berekend en gecertificeerd door de NGF, voordat ze aan de club worden uitgereikt. Deze ratings zijn van groot belang om de handicap van een persoon voor een bepaalde baan vast te stellen.

Wilt u meer weten over het meten van banen en het vaststellen van de Course en Slope Rating van een baan, dan kunt u in het boekje 'Wegwijs in Course Rating' alle antwoorden vinden op uw vragen.