Verslag van de Strokeplay Clubkampioenschappen 2018

Strokeplay Kampioenschappen 2018 in geweldige sfeer en met mooie prestaties

De Strokeplay Kampioenschappen vonden dit jaar plaats op 1 en 2 september. De greenkeepers hebben er alles aan gedaan om de baan ondanks de hitte en droogte van deze zomer in een goede conditie te krijgen en het weer was prachtig. Heel rustig (na)zomerweer, zonnig, maar niet te warm. Ideale omstandigheden voor een loodzware wedstrijd.

De spelvorm is strokeplay zonder handicapverrekening en alle wedstrijden zijn qualifying. De dames spelen drie ronden van 18 holes, één op de zaterdag en twee op de zondag. De heren spelen vier ronden van 18 holes over de twee dagen. Het is een ware uitputtingsslag en dan mag je blij zijn als het weer niet tegenzit. Er was wel sprake van blessureleed, maar er werden ook heel mooie prestaties geleverd. En, last but not least: de sfeer was geweldig, er werd serieus gestreden, maar het was ook heel gezellig.

Bij de dames was de strijd om de eerste plaats niet echt spannend. Coos Erdman (hcp 5.1) was dé favoriet en heeft het ook dit jaar weer waar kunnen maken. Zij won alle drie ronden overtuigend en werd daarmee wederom Strokeplay Clubkampioen met 231 slagen over 54 holes, gemiddeld 77 slagen per ronde. Dat is het laagste gemiddelde aantal slagen per ronde van alle deelnemers, zowel de dames als de heren.

De strijd om de tweede en derde plaats was bij de dames wel spannend. Corinne van der Veen (hcp 17.0) speelde geweldig en kon haar handicap aanzienlijk verlagen. Zij werd uiteindelijk derde met 265 slagen, gemiddeld 88 per ronde. Mascha Bos (hcp 11.6) wist haar met 262 slagen (gemiddeld 87 per ronde) net voor te blijven en werd tweede.

De wedstrijd van de heren was bijzonder spannend. Er waren meerdere  kanshebbers voor de felbegeerde trofee. Heel bijzonder was dat Ian Pullen (hcp 12.7) een geweldige laatste ronde speelde met 73 slagen (45 stablefordpunten!), terwijl de meeste deelnemers toch moeite hadden met de finaleronde. Hij werd daarmee single handicapper en eindigde op de vierde plaats met 326 slagen.

Gerard Hendriks (hcp 4.5) werd derde met 320 slagen (gemiddeld 80 per ronde), de tweede plaats was voor John Leeuwenburg (hcp 4.4) met 319 slagen (gemiddeld ook bijna 80 per ronde).

Steven Klinkenberg (hcp 5.3) had zichzelf een doel gesteld. Hij heeft de afgelopen weken hard getraind voor het Kampioenschap en hij werd beloond met vier mooie ronden van 78, 79, 81 en 76 slagen in de finaleronde. Hij had duidelijk geen last van uitputtingsverschijnselen en wist zijn concentratie over 72 holes vast te houden. Steven werd de Strokeplay Clubkampioen 2018 bij de heren met in totaal 314 slagen.

Alle winnaars van harte gefeliciteerd!

Wij kijken terug op een geweldig weekend met dank aan alle deelnemers.

De wedstrijdcommissie